Ga jij voor de quick fix?

Heb jij je nog mooie dingen voorgenomen voor 2019? Dingen die je dit jaar écht wil veranderen? En ben je na 2 weken in het nieuwe jaar nog net zo enthousiast en gedreven als op 1 januari? Een paar jaar geleden wilde ik ‘de kraai’ kunnen. Een yoga positie die je uitdaagt in onder andere balans. Het wilde me maar niet lukken, ondanks dat ik oefende tot ik er (letterlijk) bij neerviel. Aaargh, zo frustrerend die goede voornemens!

 

Waarom goede voornemens vaak niet werken

Wanneer we dingen willen veranderen, willen we daar vaak best moeite voor doen. Dat is op zich het probleem niet, zolang het resultaat maar snel komt. Jezelf flink in het zweet werken in de sportschool, vroeg opstaan om te mediteren of gezond eten. Massaal beginnen we op 1 januari enthousiast met onze voornemens. Maar rond de tweede week komt er vaak zo’n uitdagend moment. Je hebt wel het werk gedaan, maar er zijn nog niet direct resultaten. Het liefste willen we vanaf dag 1 zien dat onze inspanningen ook wat opleveren.

In het Engels is er de uitdrukking ‘taking a quantum leap’, wat zoiets betekent als een enorme sprong maken. Dat is wat we willen! In 2 weken tijd van bankhanger naar fitte sportieveling. Of in een maand tijd 10 kilo afvallen. Even flink je best doen en hard werken, en dan heel snel de vruchten plukken van jouw inspanning. Klinkt geweldig toch? Kom maar op met die quantum leap, met die quick fix!

Het probleem is alleen dat uiteindelijk die fijne quick fixes niet werken. Zo gewonnen, zo geronnen. Echte verandering komt niet met zo’n sprong, die komt met het veranderen van je leefstijl, met het veranderen van jouw gewoontes. En eerlijk is eerlijk, dagelijks werken aan gezonde gewoontes is wel minder spectaculair dan een quantum leap. Het vraagt geduld en toewijding. Vraagt om doorgaan ook al zie je het resultaat nog niet. Maar als het resultaat dan komt, is echter wel veel robuuster. Dat raak je niet meer zo maar kwijt.

 

Goede gewoontes in plaats van goede voornemens

  1. Kies een doel dat je ook écht heel graag wilt bereiken
  2. Maak het doel behapbaar door het in kleine stappen op te delen
  3. Maak het concreet in dagelijkse acties: wat moet je iedere dag doen om je weer een stapje dichter bij je doel te brengen. Kies bij voorkeur een actie die te doen is, waar je plezier aan kunt beleven en je redelijk makkelijk weer een klein stapje verder brengt. Iedere dag een klein stapje is al snel verder dan eens per week een sprong.
  4. Voer het uit, doe het, maak er een gewoonte van, neem die dagelijkse actie!
  5. Kijk op gezette tijden (afhankelijk van je doel bijvoorbeeld iedere week of iedere maand, maar dagelijks heeft vaak geen zin) naar waar je staat: ben je nog op de goede weg, heb je voortgang gemaakt en is het nodig om jouw dagelijkse acties aan te passen?
  6. Geniet ervan! Niet alleen van wat je bereikt, maar ook van alle kleine stapjes onderweg.

 

Mijn worsteling met de kraai

Wat heeft dit hele verhaal nou te maken met die kraai die ik zou graag wilde kunnen? De kraai is een oefening waarmee je balans, focus en overgave kunt trainen. Super mooi! Toen ik hem voor het eerst zag, vond ik hem heel moeilijk, té moeilijk. Eigenlijk dacht ik heel snel dat hij voor mij gewoon niet mogelijk was. Ik had te weinig spierkracht, zocht de controle op de verkeerde plaatsen en raakte er gefrustreerd van. Zeker toen ik om me heen keek en zag dat anderen de houding redelijk makkelijk leken op te pikken…

Uiteindelijk heb ik er ruim een jaar over gedaan. Iedere dag een minuutje oefenen. Er is werkelijk niemand die niet 1 minuutje tijd kan maken per dag. En dan gewoon oefenen, iedere dag opnieuw. Zeker niet spectaculair, soms zelfs ronduit saai… Maar ik heb er heel veel van geleerd. Niet alleen om deze houding onder de knie te krijgen, omdat hij zo leuk staat op foto’s. Ik heb geoefend met mijn focus op te leggen op het doen van de kraai (ongeacht of hij lukt of niet) in plaats van het kunnen van de oefening (het eindresultaat), om goed te voelen waar de mijn balans in mijn lichaam zit en om een gewoonte vol te houden ook al lijkt het resultaat heel ver weg. Die kraai is natuurlijk helemaal niet belangrijk, maar deze lessen zijn dingen die mij in het dagelijks leven helpen om een fijn leven te leiden en te bruisen van levenslust!

Wat zijn jouw voornemens?

Hoe staat het met jouw voornemens en met jouw levenslust? Wat heb jij je voorgenomen? Lig je lekker op schema en bouw je aan goede gewoontes? Geweldig! Heel veel succes en plezier onderweg!

Kun je nog wat hulp gebruiken? Kijk dan eens of een gratis tintelsessie of een workshop in de Wim Hof Methode wat voor je is.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *