4 tips voor het inplannen van jouw balans

Sinds een week heb ik een activity tracker, zo’n horloge dat me stimuleert om meer te bewegen. Wanneer ik te lang stil zit, krijg ik de melding ‘beweeg!’. De pluim die ik kreeg na het beklimmen van mijn 10e trap van de dag vond ik leuk! Maar toen ik afgelopen week 5 minuten na een uur trainen in de sportschool de melding ‘beweeg!’ kreeg, riep dat toch wel een bepaald gevoel bij me op… *&^^#$*^%#)*^%! Vervolgens kwam ik een paar dagen later weer in de sportschool en was ik mijn horloge vergeten. Ineens drong tot mij door dat ik mijn weekdoel dus niet ging halen… Steekt toch wel een beetje. 😉

Balans, dat vind ik een van de moeilijkste dingen die er zijn! Als ik op de bank zit en geen zin heb om in beweging te komen: is het dan een kwestie van mezelf een schop onder mijn kont geven en gaan? Of van luisteren naar mijn lichaam en rust nemen? Vaak weet ik wel welke van de twee het is, maar lang niet altijd. En wat doe je dan? Waar doe je goed aan?

Ik hoor van mensen om me heen regelmatig dat het horloge ervoor zorgt dat ze s avonds nog snel even een rondje wandelen om hun stappendoel te halen, of nog even 3x de trap op en af gaan voor ze naar bed gaan. Maar als je op zoek bent naar balans, is dat dan slim? Wanneer ik wandel is dat vooral voor de ontspanning en het even niet doelgericht bezig zijn. En met dit horloge maak ik van dat blokje om ineens een doelgerichte prestatie.

Draagt dat dan nog bij aan mijn zoektocht naar balans?

 

Balanceren met output, input en noput

Hoe kan het dat je de ene dag eigenlijk niets bijzonders hebt gedaan, alleen rustig achter je bureau hebt gezeten en s avonds ontzettend moe bent? Terwijl je een andere dag flink in de weer bent geweest, allerlei verschillende dingen hebt gedaan en je je s avonds ook lekker fit voelt? Voor mij heeft dat heel erg te maken met de afwisseling van soorten activiteiten in een dag. Met andere woorden, daar heb je hem weer, met balans.

Iemand vertelde me laatst dat ze haar tijd indeelde in blokken input, output en noput. Wat een geweldig en praktisch idee! Ik herkende het meteen! Jij ook?

 

Output

Dat staat voor prestatie, voor werken, voor doelgerichte handelingen doen, voor focus en productiviteit. In werk gaat dat om vergaderen, plannen maken, administratie, workshops geven, etc. En in je privé leven bijvoorbeeld om boodschappen doen en schoonmaken.

Natuurlijk wist ik wel dat ik niet uren achter elkaar hard kan werken om resultaten te produceren (output te leveren). Ik heb afwisseling nodig met activiteiten die meer rust en ruimte geven. Maar welke activiteiten zijn dat?

 

Input

Dat staat voor mij voor inspiratie, nieuwe ideeën opdoen, boeken lezen, nieuwe dingen doen, mensen ontmoeten, sparren en van gedachten wisselen, lezingen volgen, etc. Alles wat je stof tot nadenken geeft, maar wat niet meteen gekoppeld is aan werk of aan output die het moet opleveren. Zo is een cursus excel voor mij meer output, terwijl een lezing waarin iemand over zijn levenspad vertelt input is.

Ik heb echt input nodig, ik vind het heerlijk om geïnspireerd te worden en mijn ideeën te laten stromen. Om ergens in te duiken, met de gedachte te spelen, te dagdromen, plannetjes te bedenken, zonder dat daar meteen uitvoering of resultaten aan gekoppeld zijn.

 

Noput

Input is heel ontspannend, maar is geen rust. Het is positieve energie, maar het kost nog steeds energie. Daarom heb je naast output en input, ook noput nodig. Even helemaal niets. Gewoon even naar buiten staren, of juist naar binnen staren en aandacht hebben voor je lijf, slenteren door het bos, je vervelen, kijken naar de kinderen die lekker zitten te spelen.

 

Wat als output, input en noput niet in balans zijn?

Alle drie de elementen zijn voor mij nodig voor een fijne, ontspannen en productieve dag. En wanneer ik ze goed afwissel, kost zo’n dag me veel minder energie dan wanneer ik dat niet doe.

Lees hier verder wat er bij mij gebeurt als er geen balans is tussen de input, output en noput
  • Alleen output

Als ik druk ben en veel te veel moet van mezelf, dan schiet ik in het werken, werken, werken. Op deze dagen knap ik vaak halverwege de dag af en eindig met hoofdpijn in bed, waardoor al mijn drukte niet tot resultaat heeft geleid.

  • Alleen input

Ik ben iemand die altijd 1001 ideeën heeft, die overloopt van allerlei leuke plannen en mooie dingen. Als ik mij alleen op de input richt, loopt mijn hoofd steeds voller met allerlei ideeen, maar komt er niets meer uit mijn handen. Het is dan ook een vorm van uitstelgedrag voor mij.

  • Alleen noput

Na een drukke tijd heb ik behoefte aan rust. Dan wil ik gewoon even helemaal niets, alleen maar noput. Het jammere is dat als ik de tijd daarvoor heb, ik die rust vaak niet kan vinden. Even niets is heerlijk, maar van alleen maar rust word ik onrustig. 😉

  • Output en Input

Dit is een fijne combinatie. Ik ben lekker aan de slag en de input zorgt ervoor dat ik mooie ideeen heb om stappen te maken. Hier is nog steeds het gevaar dat ik mezelf over de kop werk, omdat ik te weinig rust neem.

  • Output en noput

Tja, wat zal ik ervan zeggen… dit is eigenlijk gewoon saai. Ik heb voldoende focus om lekker te werken en neem voldoende rust om dat ook vol te houden, maar op den duur ga ik de sparkle van de input missen.

  • Input en noput

Ook deze balans is goed vol te houden, maar het gaat wel kriebelen. Dit is een beetje wanneer je een geweldig interessant en leerzaam boek leest en als het uit is meteen doorgaat met het volgende boek. Je haalt er dan niet uit wat er in zit. Want daarvoor moet je ermee aan de slag: lekker laten sudderen tijdens de noput, het je echt eigen maken en vervolgens omzetten in output.

Met andere woorden ik heb alle drie nodig. En zelfs het liefste iedere dag of in ieder geval iedere week en ook verspreid over het jaar. Daar houd ik in mijn weekplanning ook rekening mee.

 

4 tips voor het plannen van balans

  1. Ochtendritueel met noput, input & output

Ik neem ’s ochtends de tijd om mijn dag te beginnen met noput, input en output. Overdag kan ik me dat wel voornemen, maar komt het er vaak niet van. Daarom begin ik terwijl iedereen in huis nog slaapt met stilte en ademhalingsoefeningen. Gevolgd door een blokje input: lekker een kwartiertje lezen in het boek waar ik op dat moment mee bezig ben en me laten inspireren. Ik voeg er ook een klein beetje output aan toe, door de focus van mijn dag te bepalen.

Wil je hier meer over weten? Ik ben een gratis online videoserie aan het ontwikkelen over een ochtendritueel voor een fijne, ontspannen én productieve dag. Ben je geïnteresseerd om die binnenkort uit te testen? Stuur me dan vast een berichtje!

 

  1. Blokken met output en noput

Ik werk in blokken waarbij de output en noput worden afgewisseld. Ik heb snel dat ik zo verdiept ben in mijn werk, dat ik mezelf erin verlies. Een soort van flow. Werkt geweldig, maar ik ben na die tijd uitgeput. Daarom zet ik letterlijk een wekkertje: 25 minuten heel gefocust aan de slag, gevolgd door 5 minuten even niets. Ofwel rustig zitten en mijn lijf voelen, ofwel even in beweging komen en mijn lijf voelen. Als ik maar uit mijn hoofd ben, voorkom ik dat mijn hersenen oververhit raken.

 

  1. Maak een gewoonte van noput

Op je werk is het soms heel moeilijk om noput in te plannen gedurende je dag. Terwijl regelmatig een minuutje noput al een groot effect kan hebben op jouw balans. Maak er een gewoonte van om die adempauzes in te lassen door ze te koppelen aan een activiteit die je vaker doet op een dag.

Wen jezelf bijvoorbeeld aan om bij het wisselen tussen taken of afspraken, even een minuutje uit het raam te staren en je gedachten te laten dwalen. Of om iedere keer dat je koffie haalt 4x diep in te ademen en zo langzaam mogelijk uit te ademen. Of heel bewust te voelen hoe je je voeten neerzet wanneer je een printje uit de printer gaat halen. Hele kleine gewoonten waar niemand iets van hoeft te merken, die jou ondertussen helpen om in balans te blijven.

 

  1. Plan bewust input in

Als ik druk ben verlies ik mezelf in de output stand en word ik gedwongen om de noput daar tegen over te zetten. Maar de input valt dan als eerste af, aangezien die niet meteen iets oplevert. Aan de andere kant weet ik dat deze voor mij dus belangrijk is, omdat ik er op de korte termijn van oplaad en het op de langere termijn input geeft voor vernieuwing. Daarom probeer ik er toch tijd voor te maken en 1x per week een blokje tijd in te plannen voor inspiratie. Heb ik wat meer tijd dan betekent dit bijvoorbeeld met een vriendin wandelen op de Posbank en onze avonturen als ondernemer uitwisselen. Heb ik minder tijd, dan is het misschien een half uurtje met een kopje thee en een goed boek op de bank. Of dat kleine gesprekje met een buurman toch even aangaan, ondanks dat je weinig tijd hebt.

 

Hoe zorg jij voor balans?

Iedere activiteit kun je op de output, input en noput manier doen. Zo kun je lunchen achter je pc terwijl je doorwerkt, je kunt gezellig kletsend met je collega’s jouw boterham eten of je kunt er voor gaan zitten met alle aandacht voor de smaken en texturen in je mond. Je kunt wandelen om zo snel mogelijk van A naar B te komen, al wandelend dagdromen over een onderwerp of je kunt de wind op je huid en de grond onder je voeten voelen.

Niks is goed of slecht, zolang het maar in balans is. En hoe die balans ligt, dat is voor iedereen en ook per periode verschillend. Soms gaat het soepel en vanzelf en soms vraagt het extra aandacht. De een kan prima veel in de output zitten en heeft minimale noput nodig. Ik weet dat mijn valkuil is om mezelf te verliezen in output. Dus ik weet dat ik écht op mijn noput moet letten en dat ik daarnaast oplaad van input. Dus terugkomend op mijn horloge en de vraag of ik mezelf wel of niet een schop onder mijn kont moet geven… Na een dag met veel output, ook al was dat stil zittend achter de computer, kies ik eerder voor een rustig wandelingetje. Was er voldoende afwisseling en voelt het goed, dan ga ik juist lekker nog een rondje rennen. Stiekem toch gewoon luisteren naar mijn lichaam 😉

Hoe ga jij om met jouw balans: gaat het vanzelf of vraagt het jouw aandacht? Herken je het beeld van input, output en noput? Bij deze de uitnodiging om eens te spelen met jouw balans. Laat je me horen wat dat je brengt?

Ik wens je een fijne, ontspannen én productieve dag!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *