Liever een sprong in het diepe of een teen in het pierenbadje?

Al maanden zit ik te dubben hoe het aan te pakken. Ik wil het écht graag, maar is er steeds een reden om het niet te doen.

Waar het over gaat? Ik wil video’s opnemen om te laten zien wat ik doe, in plaats van dat alleen te vertellen. Ik heb allerlei ideeën, er is eigenlijk maar 1 ‘maar’… Stiekem ben ik ervan overtuigd dat ik het niet kan. Dat video niet mijn ding is.

Soms denk ik ineens dat ik het gewoon moet doen: ogen dicht en de sprong wagen. Gaan met die banaan! Dan pak ik mijn telefoon, zoek ik een plekje, begin mijn verhaal en… loop vast. De ene keer ben ik ontevreden over het beeld, dan kom ik weer niet uit mijn woorden, duurt het veel te lang of is het geluid niet goed. Aaaargh! Mijn lat ligt duidelijk te hoog.

Herkenbaar? Ik ben vast niet de enige met een te hoge lat! In dit geval gaat het over video’s opnemen en moeten accepteren dat die niet perfect zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vele onderwerpen: het aanspreken van mensen die je niet kent, het inleveren van een rapport dat belangrijk voor je is, een website opleveren of een sollicitatiebrief sturen.

 

Beter imperfect in beweging komen, dan perfect stil staan

De afgelopen maanden heb ik de volgende video’s gemaakt:

·         Pratend over het zorgen voor een ander en jezelf vergeten, terwijl ik in een ijsbad stapte

·         Staand op een wiebelend balansbord

·         Stappend onder een Engelse waterval, terwijl de fotocamera’s van het publiek flitsten

·         En ik werkte mee aan een tv programma van Omroep Gelderland waarbij ik Achterhoekers uitnodigde in mijn bad zonder dat ze ooit die behoefte hadden gevoeld.

Waren de video’s perfect? Nee! Vond ik het bij vlagen zeer ongemakkelijk? Ja! En tóch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Als ik was blijven wachten tot ik me er helemaal klaar voor voelde of tot de video’s voldeden aan mijn hoge lat, dan was er nu nog steeds geen enkele video. Iets doen is beter dan niets doen. En het zal je vast niet verbazen: hoe relaxter ik er zelf mee omging, hoe beter ze lukten.

Dat weten we natuurlijk allemaal wel. Weten alleen is echter niet voldoende. Hoe doe je dat nou: hoe zorg je dat je in beweging komt? Zonder jezelf onder druk te zetten. Jezelf net genoeg uit te dagen om in actie te komen en een stapje buiten je comfortzone te zetten.

 

5 krachtige gedachten die mij helpen om in beweging te komen:

 

1.       Als je alle energie die je besteedt aan het twijfelen zou hebben besteed aan de eerste stap, dan was je al een heel eind op weg.

Het blijven twijfelen kost bakken met energie. Uit onderzoek blijkt dat het je geen betere keuze oplevert. Of ik nou een week twijfel of 3 maanden, met beiden kom ik geen stap verder en worden de video’s niet beter of makkelijker. Dus het loont om na de verschillende opties te hebben afgewogen, gewoon een besluit te nemen en in actie te komen.

 

2.       Het is voor nu en niet voor eeuwig

Als je een besluit neemt, wil dat niet zeggen dat je er de rest van je leven aan vast zit. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om nu geen vlees te eten, betekent dat niet dat je morgen, volgende week of volgend jaar ook geen vlees mag eten.

Het liefst willen we dat een besluit in 1x goed is. Daarmee leggen we onszelf wel extra druk op. Je kunt het makkelijker maken om in beweging te komen door een beslissing op te knippen in kleine beslissinkjes. Hiermee geef je jezelf ruimte om te ervaren hoe het je bevalt. Wat voelt makkelijker om in beweging te komen?

·         Als je hier voor kiest dan moet je dat ook de komende 5 jaar volhouden.

·         Ik neem 3 maanden om uit te proberen of dit voor me werkt en beslis daarna.

 

3.       Het mag moeilijk en oncomfortabel zijn

Als je iets nieuws probeert, voelt het lang niet altijd meteen goed, fijn, onder controle en is het zeker niet altijd meteen een succes. Dat betekent niet dat je het dan maar niet zou moeten doen. Voordat je als kind leerde lopen, ben je ontelbare keren gevallen. Nieuwe dingen leren kost moeite, het is een investering en dat gaat met vallen en opstaan. Het is niet erg dat het niet altijd prettig voelt. 

Ik geloof er zelfs in dat het goed is om je regelmatig oncomfortabel te voelen. Dat gevoel vinden we vaak zó vervelend, dat we het gaan vermijden. Maar wanneer je het bewust opzoekt en met aandacht voelt hoe het is om je ongemakkelijk te voelen, verliest het zijn kracht. Je bent het gewend en je laat je er zeker niet meer door tegenhouden.

 

4.       De grootst mogelijke kleine stap

Het is goed om groot te dromen, maar ook belangrijk is om die droom om te zetten in behapbare stappen. Als je wilt hardlopen om je fitter te voelen, ren je niet meteen een marathon. Als je weet welke richting je op wil, dan hoef je je alleen te bekommeren over de eerste stap die je gaat zetten. En wanneer je kiest voor de grootst mogelijke kleine stap, dan weet je zeker dat die ook lukt. Misschien is dat wel het aantrekken van je sportschoenen, een hardloop app op je telefoon zetten en een blokje om het huis rennen.

Door het zetten van een kleine stap, kom je in beweging, je bent begonnen. Het motiveert dat het je gelukt is om de eerste stap te zetten en dat geeft ruimte voor een volgende stap. 

 

5.       Het is een experiment

Mijn hoge lat zet me onder druk om perfecte video’s te willen maken. Het eindproduct moet dus geweldig zijn! Daar sla ik van dicht… Het geeft me lucht als ik er anders naar kijk. Als ik me voorneem om te experimenteren met video’s en uit te zoeken wat wel werkt en wat niet. Een minder succesvolle video is dan nog steeds waardevol, omdat het me leert wat niet werkt. Ook is het geen falen als ik na het experiment besluit dat ik ervoor kies om niet verder te gaan met video’s. Deze manier van kijken helpt me over de drempel om het gewoon uit te proberen en te kijken wat het me oplevert.

 

Liever een sprong in het diepe of een teen in het pierenbadje?

Hoe is dat voor jou? Wat helpt jou om in beweging te komen wanneer je iets wilt doen wat nieuw en spannend is? Vind jij het fijn om meteen de duikplank te beklimmen en met een sierlijke sprong (of juist een bommetje) in het diepe te springen? Of blokkeer je daarvan en pak je het liever rustig aan? Eerst een teentje in het water. Ieder heeft zijn eigen manier, het ene is niet beter dan het andere. Hoe beter je weet wat voor jou werkt, hoe makkelijker je jouw dromen kunt waarmaken.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op, kijk naar de mogelijkheden voor Leef! coaching of vraag meteen een tintelsessie aan.

Ik wens je een hele fijne dag vol beweging!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *