Kun je door ademhaling écht beter omgaan met stress?

‘Ik zou je willen aanraden om met je ademhaling aan de slag te gaan’, zei de huisarts tegen me. Ik zat daar omdat ik na de geboorte van mijn jongste niet meer voor- of achteruit kon. Ik was compleet uitgeput, voelde me zó belabberd en daarbij schuldig omdat ik niet goed voor mijn kinderen kon zorgen. Eerlijk gezegd vroeg ik me af of de huisarts wel doorhad hoe diep ik zat. Er moest écht iets gebeuren en een beetje ademen was niet direct wat ik in gedachten had. Maar ik had het mis…

 

Ademhaling

Je doet het de hele dag en het grootste deel van de tijd zonder er bij na te denken. Je hoeft niet bang te zijn dat je vergeet te ademen. Het is zó gewoon en toch zó bijzonder!

Ademhaling beïnvloedt heel veel processen in je lijf. Zoals de opname van zuurstof en afgifte van koolstof, maar daarmee ook de zuurgraad van je lijf, de energieverbranding, je stressregeling en nog veel meer. Als je goed ademt, kan je lijf optimaal werken. En als je niet goed ademt, dan komen er op den duur kinken in de kabel.

Ik ging aan de slag met ademhalingsoefeningen en dat was voor mij het begin van de weg naar boven. De ademhalingsoefeningen hielpen mij om voor het eerst in hele lange tijd om rust te krijgen in mijn lijf. En later ook meer rust in mijn hoofd. Ik stond altijd ‘aan’, was altijd alert. Mijn stress systeem was steeds actief. Dat vraagt zijn tol. Met ademen (vooral met de Wim Hof ademhalingsoefening) leerde ik te switchen tussen actie en herstel. Door meer rust in mijn lijf, kon ik beter herstellen en vervolgens kon ik ook weer meer gaan belasten. Dus eerst investeren in de basis en vervolgens opbouwen. En dat door ademen: zo eenvoudig en zo krachtig!

 

Wat is een goede ademhaling?

Daar zijn boeken over vol geschreven en valt heel veel over te vertellen. Heel in het kort:

  • Adem het liefst de hele dag door je neus. Zeker in rust, maar het heeft ook voordelen om tijdens inspanning een neusademhaling aan te houden.
  • Adem niet te snel en niet te diep. Rustig en ontspannen ademen, met een langere uitademing, zorgt ervoor dat je zelf ook rustig wordt.
  • Adem naar je buik toe. Je geeft jouw longen ruimte door bij de inademing je buik iets naar buiten te laten komen. Bij de uitademing veert je buik weer terug.

 

Waarom helpt ademhaling om te herstellen?

Ademhaling is een super handige tool om in te zetten. Het handige is namelijk dat je het altijd en overal bij de hand hebt. Er zijn ingewikkeldere ademhalingsoefeningen, waarbij je zeker moet liggen op een matje, maar er zijn ook hele simpele oefeningen die je werkelijk op iedere denkbare plek kunt doen.

Ademhalingsoefeningen werken dubbel bij ontspanning.

Je hebt de fysieke component: door langzamer te ademen activeer je het herstelsysteem in jouw lijf. Ontspanning zorgt ervoor dat jouw lijf echt kan gaan herstellen van alle activiteiten en inspanningen. Of van onbewust steeds een beetje te gespannen of te alert te zijn geweest. Daarnaast heb je ook de mentale component: door je aandacht te focussen op jouw ademhaling en alleen je ademhaling te volgen, wordt jouw brein rustiger. Je brein hoeft even niets anders meer dan aandacht te hebben voor het inademen, uitademen, inademen, uitademen. En als de aandacht even weg fladdert, kom je gewoon weer terug en volg je het ritme.

 

Ademhalingsoefening

Proberen of het werkt? Dit is een simpele oefening om te ontspannen. En zoals eerder gezegd, ben je ontspannen, dan kan je lijf herstellen. Deze oefening kun je overal en altijd doen. Thuis rustig liggend op de bank, maar ook in de rij bij de kassa of stiekem eventjes 2 minuten op het toilet als het nodig is.

  1. Focus je aandacht op jouw ademhaling en adem een aantal keer in jouw natuurlijke ritme.
  2. Leg een hand op jouw buik en adem daar naartoe
  3. Pas nu je ademritme aan en hou een ratio van 1:2 aan. Dat wil zeggen dat je steeds 2 keer zo lang uitademt, dan je inademt. Bijvoorbeeld 3 tellen in en 6 tellen uit. Zoek daarbij een ritme wat voor jou fijn voelt.
  4. Vervolgens probeer je jouw ritme wat te vertragen. Je voegt er een seconde aan toe. Dus bijvoorbeeld 4 tellen in en 8 tellen uit. Zorg er wel voor dat de ademhaling ontspannen blijft en je niet gaat forceren. Ontspannen ademen is belangrijker dan het aantal tellen dat de ademhaling duurt.
  5. Doe dit een paar minuten en voel wat dat doet met jouw gevoel en lijf.

 

Wanneer, wat en hoe doe je dat?

Sinds ik een aantal jaar geleden ademhalingsoefeningen heb ontdekt, pas ik het iedere dag toe. Heb ik last van stress? Gewoon blijven ademen! Heb ik behoefte aan energie? Gewoon blijven ademen!

Welke oefening doe je? Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Ik heb oefeningen om te ontspannen, voor minder spierpijn na het sporten, voor meer energie, oefeningen die ik doe als ik pijn heb, voor wanneer ik focus zoek, etc. Wil je starten, kies dan een eenvoudige oefening, bijvoorbeeld die hierboven beschreven, en pas die een tijdje toe.

Wanneer doe je het? Dat ligt er ook aan welk effect je wil bereiken. Als je moeilijk in slaapt komt, is een oefening bij het naar bed gaan handig. Bij stress is het fijn om je even uit de situatie te halen en een korte oefening te doen.

Zelf begin ik mijn dag met een ademhalingsoefening. Zo start ik de dag ontspannen en gefocust. Ik kies dan voor de Wim Hof ademhaling. Deze ademhaling is uniek en biedt baanbrekende resultaten op het gebied van geluk, kracht en gezondheid.  Er zijn en worden vele wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. (meer weten over de Wim Hof Methode klik dan hier.).

 

Ook iets voor jou?

Doe jij wel eens ademhalingsoefeningen? En zo ja, wat brengen ze jou?

Doe je ze nog niet, maar zou je wel eens willen ervaren of het iets voor je is? Ik geef regelmatig laagdrempelige workshops over ademhaling. Kijk maar eens hier voor meer informatie en de geplande data.

Een hele fijne dag en denk eraan… gewoon blijven ademen! 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *